For å redusere utslipp til luft etablerer MARPOL tillegg VI et globalt tak for svovelnivåer samt strengere reguleringer i Emission Control-områder (ECA). Lovgivningen viser til svovelnivåer i drivstoff, men etterlevelse er også mulig ved å rense SOx fra avgass.
MARPOL tillegg VI reduserer gradvis det tillatte svovelinnholdet i maritimt drivstoff. Fra januar 2020 vil det være et globalt tak på 0,5 % S, mens det allerede eksisterer en grense på 0,1 % S i dagens ECA-er.
Målet er å hindre at skadelige svoveloksider (SO2 og SO3) og svevestøv (PM) slippes ut i luften. Det er grunnen til at IMO gjør det mulig å bruke drivstoff med høyere svovelinnhold sammen med SOx-scrubbere, som oppnår samme resultat ved å rense avgassen.
Dagens HFO har et svovelinnhold som ligger godt over grensene som er fastsatt i MARPOL tillegg VI. Rederiene har da tre alternativer, og hver av disse har forskjellige implikasjoner.
Installer en SOx-scrubber
Fordeler
+ Tillater at du fortsetter å bruke gunstig HFO
Ulemper
- Inntjeningstiden er avhengig av deltaverdien for drivstoffpris (HFO vs. lavt svovelinnhol)
Investering i et scrubbersystem som PureSOx gir en kostnadsfordel i forhold til rederier som velger drivstoff med lavt svovelinnhold for å overholde MARPOL tillegg VI. Forskjellen i drivstoffpris bestemmer tidspunktet for inntjening og fortjeneste.
Ingen vet med sikkerhet hva som vil skje med drivstoffprisene når det globale svoveltaket trer i kraft i 2020. Men de følgende artiklene og ressursene inneholder indikasjoner og analyse.
IMO 2020: Gjør deg klar til å doble drivstoffregningen
Drewry: Dilemmaet med installering av scrubbere
Utsiktene til økning i etterspørsel etter drivstoff med høyt svovelinnhold når redere ser mer positivt på scrubbere
SOx-scrubbere gir mulighet for langvarige drivstoffbesparelser. Ingen skrubbersystemer lar deg utnytte denne muligheten bedre enn PureSOx fra Alfa Laval.
Les om PureSOx-teknologi og de mange PureSOx-referansene
Les om installering av PureSOx og Alfa Lavals service og support